briefing

Jsi . fanda Def Leppard

Exkluzivní reportáž z koncertu Def Leppard v Brně

Def Leppard

Def LeppardDef Leppard už jsou rockoví veteráni z osmdesátých let, ale stále jsou úspěšní a právě teď konají koncertní šňůru po Evropě. Kromě Německa, Polska, Ruska, Lotyšska a Litvy zahrnuje turné i Českou republiku, tak určitě neškodí nahlédnout do jejich historie. V následujícím článku se dozvíte, že Def Leppard už mají za sebou velké množství koncertů, takže se jistě máme na co těšit. Vystoupí v ČR jen v jednom jediném městě a to ne v Praze, ale v Brně 14.11.2003.

Def Leppard se dali dohromady na konci sedmdesátých let v Anglii v sestavě Joe Elliot (zpěvák), Rick Savage (baskytara), Pete Willis (kytara), Tony Kenning (bicí), který trochu upravil jejich původní jméno Deaf Leopard („hluchý leopard“) na Def Leppard, původní jméno vymyslel Joe Elliot už v roce 1975. První koncerty pořádali pouze pro přátele, hráli pár písniček, většinou vypůjčených. Brzy se ke kapele přidá Steve Clark jako další kytarista. Kapela dlouho nacvičuje, až Stevovi dojdou nervy a chce odejít, pokud konečně nezačnou koncertovat. Tak se Def Leppard odhodlají a koncertují ve škole. Poté vyhodí ze skupiny Tonyho Kenninga a ten je vyměněn za Franka Noona. Vychází debutová deska The Def Leppard EP. Potom kapela opět mění bubeníka, kterým se stává Rick Allen. V tuto chvíli se všechno začíná rozjíždět, zmínka o jejich desce se objeví v rádiu, členové Def Leppard se vzdají svých běžných prací a Rick Allen odejde ze školy. Následuje koncert, kde Def Leppard předskakují AC/DC a vychází první singl Wasted. Brzy na to vyjde i LP On Through The Night a singl Hello America, Def leppard předskakují další slavné kapely a znovu AC/DC. V roce 1982 vychází deska High´N´Dry a následuje evropské turné a kapela předskakuje například Ozzyho Osbourna. V době, kdy vzniká MTV se hraje singl Bringing On The Heartbreak a High´N´Dry se umístí vysoko v hitparádě.

Pete Wilis poté opustí kapelu a je vystřídán Philem Collenem. Obrovský úspěch přináší album Pyromania a singl Photograph vycházející stále ještě v roce 1982. V Anglii se prodá sedm milionů kusů této desky. Kapela se přemístí do Dublinu, kde se připravuje další deska, ale ještě než vyjde, Rick Allen má havárku v autě, kvůli které přijde o ruku. Brzy se však naučí ovládat bicí i s jednou rukou a nepotřebuje ani pomocného bubeníka. Def Leppard vystoupí na festivalu Monsters Of Rock a po světovém turné v roce 1987 je vydáno album Hysteria, ze kterého je pochází velké množství úspěšných singlů : Women, Animal, Pour Some Sugar On Me, Love Bites, Armageddon It, Hysteria a Rocket. Desky Hysteria se prodá 16 milionů kopií.

Po 225-ti koncertech pro album Hysteria se začíná pracovat na páté desce. Před jejím vydáním však zemře Steve Clark po kombinaci alkoholu s prášky proti bolesti. K Def Leppard se přidá Vivian Campbell, který dřív spolupracoval například s Whitesnake a v roce 1992 vychází deska Adrenalize, dostane se na první příčku a prodá se 6 milionů kopií, následuje další obrovské turné. Two Steps Arouns - písnička, která původně vyšla jako B-strana je vydána na soundtracku k filmu Last Action Hero. Písnička je úspěšná a proto se Def Leppard rozhodnou vydat celou desku z B-stran, která se jmenuje Retro Actives a získá platinu. Po krátkém turné si kapela udělá šest měsíců pauzu a začíná se pracovat na sedmém albu. Brzy vyjde výběr Greatest Hits, kde je kromě starších singlů i jedna nový skladba When Love And Hate Collide a album Vault, které dosáhne na druhou příčku a prodá se tři a půl milionů kopií po celém světě.

Def Leppard na koncertěDef Leppard se podaří udělat světový rekord v koncertování, zahrají si na třech kontinentech v jeden jediný den a tímto výkonem jsou dokonce zapsáni do Guinessovy knihy rekordů. Začnou v Maroku, pak v poledne se koná další koncert v poledne v Londýně a vše vrcholí večer v kanadském Vancouveru. Další desku předcházejí singly Slang, který vyšel v Británii a Work It Out, který vyšel v USA, pak vychází samotná deska Slang a koncertní šňůra začíná v Bankoku. Def Leppard mimo jiné projedou celou jižní Ameriku. Def Leppard také získali cenu za prodej více jak deseti milionů kopií, na světě je pouze 45 interpretů, kterým se to povedlo, z toho jen osm je z Británie (např. Elton John, The Beatles, Pink Floyd, Eric Clapton, The Bee Gees).

Na počátku nového milénia, v roce 2000 Def Leppard vydávají již deváté album Euphoria a singl Promises a nemůže ani být jinak, koná se další turné. Def Leppard se v tomto období trochu odpoutali od tvorby kapely, Joe a Phil založili skupinu Cybernauts hrající hlavně skladby od Davida Bowieho a Ziggy Stardust, Vivian hraje s kapelou Clocks a Rick Allen s Raven Drum Foundation. Jen Rick Savage volí rodinný život a chvilku oddechu od hudby. Nicméně už se začíná pracovat na další desce. V minulosti vyšly čtyři videokazety: Historia, In The Round In Your Face, Visualise, a  Video Archive které byly vydány na dvou DVD. A posledním počinem této kapely je desátá deska X  předcházejícím singlem Now. Jeden z koncertů pro desku X dokonce navštívila i britská královna Alžběta.

Def Leppard Extra

Joe Elliot se ve skutečnosti jmenuje Joseph Thomas Elliot, narodil se 1.8.1959 v Sheffieldu, v současné době žije v Dublinu. Byl ovlivněn glam rockem a kapelami jako T.Rex a Ziggy Stardust.
Phil Collen alias Philip Kenneth Collen se narodil 8.12.1957 v Londýně. Je ženatý a má syna Roryho Jamese s exmanželkou. V současné době žije v Kalifornii. Je jedním z hlavních textařů Def Leppard.

Vivian Campbell
alias Vivian Patrick Campbell se narodil 25.8.1962 v Belfastu. Je ženatý a má dvě dcery Lily Rose a Unu Marigold. V současnosti žije v Los Angeles. Dříve patřil ke kapele Whitesnake a v Def Leppard nahradil místo Steva Clarka, který tragicky zemřel.
Rick Savage se jmenuje Richard Savage, narodil se 2.12.1960 v Sheffieldu, kde žije i dnes. Není ještě ženatý, ale se svou přítelkyní má dva syny Terryho a Scotta. Předtím, než vznikli Def Leppard, se intenzivně věnoval fotbalu.

Rick Allen
vlastním jménem Richard John Cyril Allen se narodil v Derbyshire, před vydáním desky Hysteria havaroval v autě a přišel o ruku. Přesto zůstal s kapelou až dodnes a naučil se ovládat bicí jen s jednou rukou.

Diskografie :

The Def Leppard EP
On Through The Night LP