Nik Kershaw

15 Minutes

14.9.2003

15 Minutes15 Minutes je Nikovo combackové album z roku 1999. Neměla jsem zatím možnost slyšet předchozí desky z osmdesátých let a proto žádné srovnání z minulostí se konat nebude. Srovnávám desku se současnou hudbou, s poprockovými alby od mladých skupin. Na desce 15 Minutes není žádný odkaz na osmdesátky, nezní vůbec zastarale, je jedinečná, jiná než ostatní desky, ale zároveň je inovační a zapadá do této doby jako do každé jiné.

Texty, které jsou významnou součástí Nikovy tvorby, jsou prostě o tom, co lidstvo vždycky řešilo a řeší – o lásce a nejen o ní. Po hudební stránce je to ten pravý, ryzí a nefalšovaný poprock, čisté kytary, žádné syntetické a plechové zvuky, kterými se „pyšní“ dnešní moderní nu-metal. Samozřejmě, že s metalem tu srovnávat nechci, míním jen akustiku. Je to čistá klasická kytarová muzika, která se velmi dobře poslouchá, spokojení budou rockeři i popově ladění posluchači. Všechny písničky jsou zpívané, mají svou chytlavou melodii a text, který má co říct. Když sleduji dnešní žánry a novou hudbu, každý zkouší něco nového nebo něco, co je trend a mainstream. Ale naprosto obyčejné kytarové písničky, ty líbívé, na které se nezapomíná, které přežily od šedesátek, přes osmdesátky až dodnes – o ty se snaží jen málo lidí. Ono to totiž není jednoduché, složit skladbu, která zaujme hudbou i textem a zároveň přežívá léta.To může zvládnout jen člověk, který píše sám přesně to, co cítí a i při skládání ho vede cit. Protože lidské city s časem rozhodně přežívají.

Může se zdát, že mluvím obecně, ale chci v tuto chvíli vyjádřit jen a pouze tohle album. 15 Minutes je přesně to album, které splňuje všechny zmíněné požadavky, Nik do něj vkládá veškerou svou upřímnost. Taková deska se poslouchá dobře za každého počasí. Jsou tu písničky povzbudivě laděné, jedna taková - Somebody Loves You, album uvádí. Další velmi povedená a životaplná skladba je Shine On nebo Billy. Lovesong Find Me And Angel je nádherná orchestrální skladba až člověk myslí na to, jak by obohatila rádia, kdyby vyšla jako singl. Všechny skladby jsou propracované, i když žádnou neznáte, deska vás příjemně překvapí, není na ní žádné slabé místo. Na závěr jsem si nechala skladby What Do You Think Of It So Far? a Stick Around. To jsou moji favoriti na desce, skladby, které vás přímo přesvědčují zvednout se z křesla a něco udělat.

15 Minutes je deska, která velmi obohacuje současnou hudbu o pomalu se vytrácející žánr. Doufejme, že nezmizí a všem, kdo chtějí slyšet novodobou „skutečnou“ muziku, doporučuji právě tuto desku.