Stay On These Roads

Stay On These RoadsA-ha byli dlouhou dobu přijímáni jako boyband a v době, kdy vycházelo album Stay On These Roads, by nikoho nenapadlo, že vydrží tak dlouho. Už jednou se rozpadli, bylo to v roce 1993, ale protože fanoušci je velice postrádali, na koncertech i po tak dlouhé době je vřele přivítali a to přimělo A-ha vrátit se zpět na scénu. Byl to významný krok a posun pro moderní hudbu. Ve stejném roce, kdy se vrátili A-ha, vyšla i nová alba Depeche Mode, Roxette, U2 a dalších kapel…mě napadla myšlenka, že se snad už na to nemohli dívat :-)

Album Stay On These Roads je také zlomem v kariéře A-ha, i když o něco dřívějším. Příliš se jim nelíbil image boybandu, měli za sebou několik popových písniček, ale chtěli se posunout k trochu dospělejší hudbě. Úspěšným singlem se stala pomalá a pěvecky velice náročná písnička Stay On These Roads, je jednou z těch skladeb, které nestárnou a na koncertech je velice žádaná. Mimochodem A-ha hrají jak nové tak starší písničky a není poznat rozdíl v aplausu, to je důkaz toho, že už dávno skládali písničky, které se budou ještě dlouho líbit.

Řekla bych, že pravá atmosféra alba začíná až od čtvrté písničky This Alone Is Love. Stay On These Roads je vážné album, řeší problém ztráty. This Alone Is Love už podle názvu mluví za vše, Hurry Home je o někom, kdo je stále na cestě a chce se již vrátit domů, The Living Daylights je titulní skladba z bondovky z roku 1987 (stejnojmenné The Living Daylights, u nás Dech Života), že není o zrovna poklidném životě vám asi nemusím vysvětlovat…There´s  Never A Forever Thing – nic netrvá věčně, všechny tyto písničky jsou smutné…The Living Daylights mají v sobě cosi drsného, co pomáhá překonat problém.

Řešením je nejdelší písnička z celého alba Out Of Blue Comes Green, název se může zdát možná trochu zvláštní, ale v podstatě to znamená, že ze všeho vede nějaké východisko. Na této skladbě je výrazný silný refrén a díky tomu je jednou z nejoblíbenějších písniček mnoha fanoušků.

Celé jsem vám to popsala, aby bylo vidět, že je to album, které má co říct. Jsou to nekonkrétní texty, proto velice snadno v nich můžete najít část svého života, stačí to jen pochopit. Potom to bude deska, ke které se budete už vždycky rádi vracet.

Má jen jeden mínus, mezi těmito promyšlenými skladbami jsou popové písničky, které vyšly jako singly. Když už jednou vyšly, asi by se měli zveřejnit na albu, ale na Stay On These Roads se opravdu nehodí. Bez toho by to bylo jejich nejlepší album, ale bohužel je ještě dost poznat přechod mezi boybandem a vyspělou kapelou. Přesto všechno výše zmíněné skladby stojí za poslech.