Morten Harket

Vogts Villa

14.05.2004

Vogts VillaJsem opravdu ráda, že vám konečně mohu představit i tuto desku. Nejdříve trochu na vysvětlenou - Morten Harket je zpěvák norské skupiny A-ha. V devadesátých letech, kdy A-ha měli sedmiletou pauzu v koncertování a vydávaní nových desek, se všichni členové skupiny vydali na sólové dráhy. Morten vydal celkem tři desky, z nichž první Poetenes Evangelium byla kompilace křesťanských a lidových písní zpívaných v norštině a Morten byl pouze hostujícím zpěvákem na albu, kde nazpíval všechny skladby. Jak už popis napovídá, nelze se ho sehnat v ČR. Druhé album, které bylo považováno za jeho debutové, se jmenovalo Wild Seed  a bylo zpívané v angličtině, tudíž tedy vyšlo i mezinárodně, bohužel přesto v ČR v současné době nenajdete obchod, kde by ho měli.  Vogts Villa je norsky zpívané druhé album, které vyšlo v roce 1997.

A-ha jsou bohužel v komerčních mediích známí jen pro jejich debutový singl Take On Me, který byl čistou osmdesátkovou popinou, nikoho neurazil, ale ani nevybudoval kapele příliš velký respekt. A-ha se dokonce v devadesátých letech rozhodli, že už Take On Me nikdy nebudou hrát naživo, aby konečně shodili image boybandu. Nicméně to dodneška nesplnili. Od klasických boybandů se však vždycky lišili základní věcí, hráli na vlastní nástroje a také si skládali vlastní hudbu, kterou ještě více prohlubovaly texty Paula Waaktara –Savoye. V současné době však dospěli do stavu, kdy texty i hudbu píšou všichni tři a jejich poslední desky tak dosahují značné diversity a v průběhu let také vyspělosti. K tomuto pomohla právě sólová kariéra konkrétně hlavně v případě Mortena, celých patnáct let s A-ha před nástupem sólové dráhy totiž nikdo nevěděl, jestli je schopen vůbec dělat něco jiného než zpívat.

Už na Wild Seed dokázal, že je schopen. Vogts Villa je především alternativa k popové hudbě A-ha, která se naživo rozvíjí v poprock. Sólové projekty jsou sice pop, ale více kytarové a folkového ražení. Obzvlášt Vogts Villa zní, jako by čerpala z norského folklóru. Pro českého posluchače může být zajímavá skutečnost, jak vlastně zní norština v hudbě. Je to trochu jiné než anglicky zpívané skladby a pokud neumíte norsky, asi těžko jim porozumíte. Ani já zatím nejsem ve stadiu, abych všem textům rozuměla, budu desku tedy hodnotit jen z hlediska hudby. Texty nezní vůbec nijak exoticky, zezačátku vám to přijde možná trochu zvláštní, ale ne rušivé a nepřirozené. Časem si prostě zvyknete a už vám ani nepřijde, že posloucháte cizí jazyk s výjimkou toho, že vůbec netušíte, o čem to vlastně ten Morten zpívá :-)

První skladba a zároveň singl Tilbake Til Livet je příjemnou kytarovou záležitostí, kterou zpátky do popu usměrňuje ženský vokál.Výhoda téhle skladby je, že refrén je tak jednoduchý, že si ho můžete zazpívat bez znalosti jediného slova norsky.Veselou náladu první skladby převádí do úplně jiné atmosféry Jeg Kjenner Ingen Fremtid (jaj šenr ingen fremtí), což je velmi pomalá skladba kupodivu také s vokálním refrénem. Za prvního favorita na desce, pokud nepočítám singl Tilbake Til Livet, můžu jmenovat Herre I Drømmen (her i dremn), což je asi nejvíce folklórní skladba na desce, která potěší středním tempem a optimistickou náladou. Zvláštností na albu je krátká skladba Søndag Morgen, která překvapuje svou alternativností, nejdříve máte při jejím poslechu divný pocit, ale později se vám začne líbit. Gammal Og Vis je taková veselá písnička, kde Morten výjimečně používá i svůj baryton. Následuje trochu popověji říznutá Taksameteret Går (taksametret gór). Himmelske Danser má sice trochu jednoduchou a stále se opakující melodii, ale v této skladbě zase vynikájí rozmanité bicí. Poslední dvě skladby už se drží v pomalejším tempu.

Komu album doporučit? Všem alternativcům, kteří si rádi poslechnou nekomerční pop ovlivněný severskou lidovou hudbou, všem, co se nebrání trošku experimentovat, ale pořád si rádi poslechnou líbivé melodie. A samozřejmě všem fanouškům A-ha. Desku v českých obchodech ani těch internetových neseženete, ale pokud se podíváte do zahraničních internetových marketů, určitě budete úspěšní. Můžete si album objednat třeba přes www.a-ha.com. Anebo pokud vás omrzela dovolená u moře a raději se podíváte o prázdninách na sever, nezapomeňte navštívit i musicshopy.

P.S. Pokud máte nějaké předsudky vůči A-ha kvůli tomu, co jste četli v českých médiích nebo znáte pouze Take On Me, nenechte se odradit, nebudete litovat a budete mile překvapeni.