Morten Harket

Wild Seed

14.05.2004

Wild SeedStejně jako Vogts Villa sólová deska Mortena Harketa Wild Seed není u  nás k dostání, tak mně nezbude nic jiného, než vám opět doporučit internet. Je to ovšem deska významnější v tom, že vyšla mezinárodně a nenabízí o nic méně kvalitní hudbu než Vogts Villa. Tentokrát jde spíše o pop a kytarovky, přece jen se Morten snažil zaujmout širší publikum, přestože fandové A-ha od něj poslouchají cokoliv a nejspíš by uspěl, i kdyby se dal na operu…

První skladba A Kind Of Christmas Card je trochu zvláštní po textové stránce, protože by ji správně měla zpívat žena…když slyšíte Mortena zpívat „just think of the girl I used to be…“, vyloudí vám to na tváři úsměv. Po hudební stránce to nejdříve začne znít jako velkolepý slaďák a Morten tu předvádí další z mnoha forem jeho rozmanitého hlasu, tentokrát tu drsnější…je pochopitelné, že tohle skladbu znova obrací do jiných dimenzí. Další dvě skladby Spanish Steps a  Half In Love Half In Hate jsou příjemné popovky, které zní spíše relaxačně a více alternativně. Zlom nastává až když přijde na řadu Brodsky Tune, což je trochu rockem říznutá záležitost, která je silná hlavně v lyrice, jak název napovídá, Morten se inspiroval jednou z básní ruského umělce Josepha Brodskyho.Vůbec Morten se snažil na desku zařadit trochu i světové problémy, poukázat na ně a navrhnout řešení, takže to nejsou žádné uskuhrané stížnosti nebo naopak uřvaný nespokojený rock. Konkrétně mohu poukázat na velice povedenou skladbu East Timor, kde byla inspirací komplikovaná situace východního Timoru, skladba zní až hymnicky a přestože nevypráví o věcech radostných, má optimistický nádech. Skladba Wild Seed, jež dala název celé desce, je zase více dramatická. Vypadá to, že před nahráváním Morten strávil nějaký čas v Americe, protože na několika místech na ni odkazuje. K jedněm z nejkrásnějších skladeb patří Los Angeles, což je lovesong jak vyšitý, nemá smysl ho nijak popisovat, protože se popsat nedá, musíte ho slyšet. Zbytek desky se nese v ryze popovém soundu, už vás moc nepřekvapí, ale ani nezklame a nebude nudit.

Jako u alba Vogts Villa nemůžu při doporučení vynechat fandy A-ha, protože se trochu odpoutají od komerčnější hudby A-ha k větší alternativě a dále se Wild Seed bude líbit všem, kdo si rádi poslechnou inteligentní pop, který má co říct v textech a zároveň nezní unyle nebo nezáživně. Na desce jsou zvraty, ale ne tak silné, aby vás rušili při relaxaci. Jednoduše se to velmi příjemně poslouchá.